Dziedziczenie inteligencji | Prawdziwy test IQ
Po trzecie, znaczenie danego wyniku testu może być różne dla różnych osób. Pewna
ocena IQ może wskazywać na wyższy poziom inteligencji dla osoby, która
dorastała w ubóstwie i uczęszczała do nieodpowiedniej szkoły niż dla
osoby, która dorastała w środowisku wyższej klasy średniej i była
szkolona w produktywnym środowisku edukacyjnym. Wynik
IQ na teście podanym w języku angielskim może również wskazywać na
wyższy poziom inteligencji osoby, której pierwszy język nie jest
językiem angielskim, niż byłoby to dla native speakera angielskiego. Innym
aspektem, który wpływa na znaczenie wyników testów jest to, że
niektórzy ludzie są "zaniepokojeni testami" i mogą robić słabo w prawie
każdym standaryzowanym teście. Ze względu na te i podobne wady uważa się, że wyniki powinny być interpretowane ostrożnie, indywidualnie.
Inteligencja historycznie została określona jako bardziej lub mniej ustalona cecha. Podczas
gdy mniejszość badaczy uważa, że jest ona wysoce dziedziczna lub że
jest minimalnie dziedziczna, większość zajmuje pośrednią pozycję.
Jedną z najbardziej owocnych metod, które zostały użyte do oceny odziedziczalności inteligencji, jest badanie identycznych bliźniąt, które zostały rozdzielone we wczesnym wieku i oddzielone od siebie. Jeśli bliźnięta zostały podniesione w oddzielnych środowiskach i jeśli założono, że gdy bliźnięta są rozdzielone, są losowo rozdzielane między środowiskami (często wątpliwe założenie), wówczas bliźnięta będą miały wspólne wszystkie ich geny, ale żadne z ich środowiska, z wyjątkiem przypadkowe pokrywanie się środowiska. W rezultacie korelacja między ich wynikami w testach inteligencji może zidentyfikować wszelkie możliwe powiązania między wynikami testów a dziedzicznością. Inna metoda porównuje związek między wynikami testu inteligencji bliźniąt jednojajowych i bliźniąt braterskich. Ponieważ wyniki te są obliczane na podstawie wyników testu inteligencji, jednak reprezentują one tylko te aspekty inteligencji, które są mierzone podczas testów.
Badania bliźniąt faktycznie dostarczają mocnych dowodów na odziedziczalność inteligencji; wyniki identycznych bliźniaków hodowanych osobno są wysoce skorelowane. Ponadto, przyjęte wyniki dzieci są ściśle skorelowane z ich rodzicami biologicznymi, a nie z ich przybranymi rodzicami. Istotne są również ustalenia, że dziedziczność może się różnić między grupami etnicznymi i rasowymi, a także w czasie w ramach jednej grupy; to znaczy, w jakim stopniu geny i środowisko mają znaczenie w IQ, zależy od wielu czynników, w tym od klasy społeczno-ekonomicznej. Co więcej, psycholog Robert Plomin i inni odkryli, że dowody odziedziczalności inteligencji wzrastają wraz z wiekiem; sugeruje to, że wraz z wiekiem czynniki genetyczne stają się ważniejszym wyznacznikiem inteligencji, podczas gdy czynniki środowiskowe tracą na znaczeniu.
Dziedziczenie inteligencji
Jedną z najbardziej owocnych metod, które zostały użyte do oceny odziedziczalności inteligencji, jest badanie identycznych bliźniąt, które zostały rozdzielone we wczesnym wieku i oddzielone od siebie. Jeśli bliźnięta zostały podniesione w oddzielnych środowiskach i jeśli założono, że gdy bliźnięta są rozdzielone, są losowo rozdzielane między środowiskami (często wątpliwe założenie), wówczas bliźnięta będą miały wspólne wszystkie ich geny, ale żadne z ich środowiska, z wyjątkiem przypadkowe pokrywanie się środowiska. W rezultacie korelacja między ich wynikami w testach inteligencji może zidentyfikować wszelkie możliwe powiązania między wynikami testów a dziedzicznością. Inna metoda porównuje związek między wynikami testu inteligencji bliźniąt jednojajowych i bliźniąt braterskich. Ponieważ wyniki te są obliczane na podstawie wyników testu inteligencji, jednak reprezentują one tylko te aspekty inteligencji, które są mierzone podczas testów.
Badania bliźniąt faktycznie dostarczają mocnych dowodów na odziedziczalność inteligencji; wyniki identycznych bliźniaków hodowanych osobno są wysoce skorelowane. Ponadto, przyjęte wyniki dzieci są ściśle skorelowane z ich rodzicami biologicznymi, a nie z ich przybranymi rodzicami. Istotne są również ustalenia, że dziedziczność może się różnić między grupami etnicznymi i rasowymi, a także w czasie w ramach jednej grupy; to znaczy, w jakim stopniu geny i środowisko mają znaczenie w IQ, zależy od wielu czynników, w tym od klasy społeczno-ekonomicznej. Co więcej, psycholog Robert Plomin i inni odkryli, że dowody odziedziczalności inteligencji wzrastają wraz z wiekiem; sugeruje to, że wraz z wiekiem czynniki genetyczne stają się ważniejszym wyznacznikiem inteligencji, podczas gdy czynniki środowiskowe tracą na znaczeniu.
Komentarze
Prześlij komentarz